miercuri, 26 octombrie 2011

proiect tematic

Proiect tematic ,,Eu şi lumea mea”
Harta proiectului
Nivelul I, gpura mică
Direcţii de dezvoltare


























































EDUCATOARE:
GRUPA:

TEMA: Cand/ cum si de ce se intampla?
TEMA PROIECTULUI: „Toamna un cantec in culoare”
SUBTEMELE: 1.” Culoare si fosnet pe carari”
2.”Dulceata si mireasma toamnei”
3.”Gradina de legume - izvor de sanatate”
4.”Coronita toamnei”
5. „Toamna harnica si de toate darnica”-evaluare.
PERIOADA: 12.10.2009-20.11.2009 -5 saptamani
NIVELUL I-3-5 ani


ARGUMENT:
Plimbarea in zavaiul de la marginea satului, dar si observarea gradinilor de zarzavat (a celor mai apropiati copii de curtea gradinitei) a costituit sursa de inspiratie a acestui demers.
Impresionati de varietatea culorilor toamnei copiii au adunat frunze si material marunt din natura cu care si-au propus sa realizeze diferite lucrari..
Interesul si emotiile lor mi-au sugerat organizarea proiectului cu tema:”Toamna- un cantec in culoare”.


OBIECTIVE CADRU:
• Dezvoltarea capacitatii de exprimare orala, de intelegere si utizare corecta a semnificatiilor structurilor verbale orale;
• Dezvoltarea capacitatii de cunoastere si intelegere a mediului inconjurator,precum si stimularea curiozitatii pentru investigarea
acestuia




OBIECTIVE DE REFERINTA
• sa audieze un text, sa retina ideile acestuia si sa demonstreze ca l-a inteles
• sa recunoasca si sa descrie verbal si/sau grafic anumite schimbari si transformari din mediul apropiat
• sa-si imbogateasca experienta senzoriala, ca baza a cunostintelor matematice referitoare la constituirea de grupuri(multimi)/clasificarea obiectelor dupa forma, marime, culoare (simultan/separat)
• sa cunoasca si sa utilizeze uneltele simple de lucru pentru realizarea unei activitati
• sa intoneze cantece pentru copii
• sa obtina efecte plastice, forme spontane si elaborate prin tehnici specifice picturii
• sa-si formeze o tinuta corporala corecta (in pozitia stand, sezand si in deplasare)


OBIECTVE OPERATIONALE
-sa recunoasca si sa denumeasca anotimpul toamna din imagini;
-sa recunoasca fenomene caracteritice anotimpului ;
-sa descrie aspectul vegetatiei;
-sa identifice culorile specifice anotimpului;
-sa recunoasca si sa denumeasca fructele si legumele de toamna;
-sa clasifice fructele si legumele dupa insusiri comune (forma,culoare, marime, gust,
parti componente) dupa anotimpul in care se coc;
-sa descrie comparativ fructe, legume diferite, stabilind asemanari si deosebiri;
-sa dea exemple de modalitati de pastrare si conservare a fructelor si legumelor;
-sa precizeze modul de inmultire a fructelor , legumelor si florilor de toamna;
-sa precizeze importanta folosirii legumelor si fructelor in alimentatie;
-sa stabileasca reguli de igiena referitoare la consumarea fructelor si legumelor;
-sa cante cantece despre toamna;
-sa redea cantece folosind mimica si gestica;
-sa recite poezii adecvate temei ;
-sa audieze si sa redea prin cuvinte proprii povesti de toamna;
-sa alcatuiasca propozitii simple si dezvoltate despre toamna;
-sa ordoneze corect multimi de obiecte respectand cerintele;
-sa recunoasca pozitiile spatiale;
-sa mearga ocolind si pasind peste obstacole;
-sa realizeze tema plastica prin dactilopictura, stampilare,prin combinatii de culori, prin folosirea linieisi pata de culoare;
-sa lipeasca fructe , frunze,flori,legume de toamna, realizand corect si estetic lucrarea;
-sa modeleze fructe si legume de toamna;
-sa desfasoare activitati de curatenie in curtea gradinitei;




METODE SI PROCEDEE:
Conversatia, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul,observarea spontană, observarea dirijată, problematizarea, învăţarea prin descoperire, jocul;



RESURSE UMANE :

copii grupei ‘’Iepurasilor ‘’, educatorea, parintii

CENTRUL TEMATIC
Intr-un colt al salii de grupa va fi amenajat centrul tematic unde se vor pune zilnic la dispozitia copiilor fructe, legume, flori de toamna, seminte, cereale, imagini reprezentative anotimpului toamna, dar si materiale aduse de parinti si copii..

EVALUAREA PROIECTULUI :
• aprecieri verbale, individuale si in grup;
• expozitie cu lucrarile copiilor;
• concursul ‚Toamna harnica si de toate darnica”


BIBLIOGRAFIE:
• Curriculum pentru invatamantul prescolar, 2009;
• Ghid de bune practici ;
• Preda, V. „Proiecte tematice, Abordarea in maniera integrata a activitatilor din gradinita, Ed. Humanitas Educational , Bucuresti ,2005;
• Revista Invatamantului Prescolar Nr 1-2/2009
• Aplicarea noului curriculum pentru educatia timpurie- o provocare? Ed Diana.




INVENTAR DE PROBLEME:

Ce ştim?
Toamna cad frunzele
Toamna plouă
Toamna se coc fructele şi legumele
În fiecare toamnă oamenii culeg roadele din grădini, livezi şi vii
Tufănica şi crizantema sunt flori de toamnă
Fructele şi legumele proaspete conţin vitamine
Florile se cumpără de la piaţă şi de la florărie
Florile se pun în vaze
Oamenilor le place să dăruiască flori
În pădure trăiesc copaci, animale.

Ce nu ştim şi vrem să aflăm?
De ce se usucă frunzele?
De ce bate vântul?
Dacă plouă, ce se întâmplă cu fructele, legumele, florile?
Cum sunt păstrate fructele şi legumele?
Care este evoluţia unei flori?
De ce florile nu au aceeaşi culoare?
Pădurea trebuie ocrotită
Ce fel de copaci trăiesc în pădure?
Cine plantează copacii?
Copacii au viaţă
Ce fel de animale trăiesc în pădure?
Cine hrăneşte animalele din pădure?
De ce pădurile sunt aşa de rare?


CENTRE DE INTERES DESCHISE şi MATERIALELE puse la dispoziţia copiilor:


BIBLIOTECĂ
-cărţi, reviste cu imagini, caiete de lucru,coli de scris, creioane colorate
-Carti si albume despre toamna,
-imagini A3 cu aspecte de toamna,
-Siluete/jetoane fructe,legume, imbracaminte
-Imagini/fise de lucru individual completat sau colorat ARTĂ
Caiete de desen, acuarele,pensule, creioane colorate, lipici, frunze, coli, fructe, legume, flori, planşete, siluete
Imagini de toamna pentru colorat
Colaje din hartie glace JOC DE ROL („căsuţa păpuşii”)
Siluete de copaci, frunze, fructe, flori, rafturi,măşti
Trusa de bucatarie
CONSTRUCŢII
Cuburi de lemn si plastic
beţişoare ŞTIINŢE
Frunze, ierbar, fructe, flori, legume, cântar, puzzle, enciclopedii
Flori, cereale NISIP ŞI APĂ
Suport cu nisip,forme, crenguţe, flori, unelte de lucru



























TEMA:Cand/ cum si de ce se intampla?
SUBTEMA:”Culoare si fosnet pe carari”
SAPTAMANA:12.10-16.10.2009





DATA ZIUA ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
12.10. Luni ADP.„ Noutati din weekend!”- întâlnirea de dimineaţa. Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA. Artă „Amprentele frunzelor”- pictură, Construcţii „Alei prin parc,”
Tranzitie: joc liniştitor: „Suflăm frunzele”
ADE: Activitate integrată „”
DS- „Cum e toamna?”-observare,
DPM „Veniti la frunze”- învăţarea mersului organizat
„Bate vantul frunzele”- joc de miscare.si muzical
13.10. Marţi ADP. „Sunt galbena, portocalie ”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi.
ALA.Construcţii „Tomberoane pentru frunze”, Ştiinţă „Presăm frunze pe covor”
Tranzitie: „Toamna”-poezie
ADE. Activitate integrată „Culori şi frunze”
DS- „Grupăm frunzele!”,
DEC-„Frunze ruginii”-desen
Joc de miscare: „Luati seama bine!”
14.10 Miercuri ADP. „De ce este copacul necăjit?”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA.Ştiinţă:”De ce cad frunzele
Biblioteca:Citim imagini cu toamna
Nisip si apa:”Altfel de frunze”- forme
Tranzitie:”Toamna”-repetare
ADE:DLC, „Povestea castanelor”-povestire,
„Babuta”-joc cu text si cant
15.10 Joi ADP. „Sunt vesel sau trist că a venit toamna!”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!.
Act Optionala:”Covor de frunze uscate”-culori calde
ALA.Joc de rol: „Povestea frunzelor”
Joc de masă”Alege şi grupează!”
Tranzitie: joc de mişcare”Pasul ştrengarului”
ADE.:DOS :ex. cu material individual; „Covor de frunze”- colaj
„Ciupercutele”-joc cu text si cant
16.10 Vineri ADP. „Eu sunt vântul, tu eşti ploaia!” !”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA. Joc de rol : „Greierele şi furnica”
Nisip si apa „Căsuţa furnicuţei”
Tranzitie:joc de mişcare: „Luati seama bine!”
ADE . DLC, :„Balada unui greier mic”-memorizare
Joc distractiv: „Batista parfumata”



TEMA:Cand/ cum si de ce se intampla?
SUBTEMA:”Dulceata si mireasma toamnei”
SAPTAMANA:19.10-23.10.2009



DATA ZIUA ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
19.10 Luni ADP.„Noutati din weekend!”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA.Bibliotecă: Citim imagini despre „Bogăţiile toamnei”
Construcţii: „Lădiţe pentru fructe”,
Tranzitie:joc imitativ: „La cules de fructe!”
ADE: Activitate integrată „Bogăţiile toamnei!”-
DS:„Mărul şi para?”-observare,
DPM:”Veniti la fructe” -Repetarea mersului organizat!
Joc cu text si cant:”Ciupercutele”
20.10 Marţi ADP. „Un măr frumos poate fi viermănos! ”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA. Ştiinţă:” Să cântărim fructele!”,
Joc de rol: „Aşezăm merele în cămară”,:
Tranzitie joc de miscare:”Culegatorii”
ADE. Activitate integrată „Mozaic cu fructe”
DS:„Raftul cu mere!”, -ordonare după mărime,ex. cu material individual, „
DES:”Strugurele”-dactilopictura
Joc distractiv:”Soarecele si pisica”
21.10 Miercuri ADP. „Ce fruct îmi place!?”- întâlnirea de dimineaţă.Ma pregatesc pentru activiati!”
ALA.Bibliotecă:”Fructele conţin vitamine”, Cnstrucţii plane: „Livada”,
Ştiinţă: „Spune ce gust are?”
,Tranzitii: joc de mişcare „Atingem crenguţa cu măr!”
ADE. DLC, „Fructe în livadă”-lectură după imagini
Joc distractiv:”Batista parfumata”
22.10 Joi ADP. „Ghicitori despre fructe!”- întâlnirea de dimineaţă. Ma pregatesc pentru activitati.
Act Optionala:’Ploaia”
ALA. Nisip si apa :”Livada”
Artă: „Fructe haioase”
Tranzitii:joc de mişcare: „Întrecerea”
ADE. DEC:”Acum e toamna, da!”- predare
„Balada unui greier mic”-repetare.
23.10 Vineri ADP. „Un măr consumat în fiecare zi, ţine doctorul departe!” !”- întâlnirea de dimineaţă.Ma pregatesc pentru activitati..
ALA. Ştiinţă: joc senzorial „ Săculeţul fermecat”- tactil,
Joc de rol: :”De-a vanzatorii”
Tranzitii:”Acum e toamna da!”-repetare
ADE. DOS : „Salata de fructe”- act gospodareasca
Joc distractiv:”Rece/cald”
TEMA:Cand/ cum si de ce se intampla?
SUBTEMA:”Gradina de legume-izvor de sanatate”
SAPTAMANA:26.10-30.10.2009




DATA ZIUA ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
26.10 Luni ADP.„Toamnă, toamnă tu ne-aduci!”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi!”-
ALA.Bibliotecă: Citim imagini despre „Legumele toamnei”,
Construcţii: „Lădiţe pentru legume”,
Tranzitii: joc imitativ: „Recoltăm legume!”
ADE: Activitate integrată „În grădina bunicilor!”-
DS„Roşia şi ardeiul?”-observare
DPM;Start si stop- Învăţarea alergării cu plecare şi oprire la semnal
Joc cu text si cant: „Broscutele”
27.10 Marţi ADP. „Povestea vitaminelor! ”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA.Joc de rol: „Parada legumelor”,
Ştiinţă: „Să cântărim legumele!”,
Tranzitii: joc de mişcare „”Iepuraşul la morcovi”
ADE. DS„Morcovi pentru iepuraşi!”, -ordonare după grosime,ex. cu material individual,
Joc distractic” Batistuta parfumata”
28.10 Miercuri ADP. „La bunica în cămară”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA.Artă: „Legume vesele”,
Constructii: „Piaţa de legume”
Bibliotecă: „Curiozităţi”,
Tranzitii: joc de atenţie : „Ce s-a schimbat?”
ADE. Activitate integrata:”Gradina de legume-izvor de sanatate”
D.S:”Jocul culorilor”
D.O.S:”Salata de varza”-act gospodareasca
Joc distractiv:” Leapsa pe legume”
29.10 Joi ADP. „Ghici, ghicitoarea mea!”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!
Act. Optionala:”Baloane multicolore”
ALA. Artă: „Etichete pentru borcanele din cămară”
Joc de rol:”Ne pregatim pt iarna”
Tranzitii: joc de mişcare: „Găinile în grădina de zarzavat”
ADE. DS:”Hora legumelor”
- ordonare după lăţime, ex. cu material individual;
Joc cu text si cant: „Ciupercutele”
30.10 Vineri ADP. „Ce ştim despre legume?-intalnirea de dimineata.Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA. Joc senzorial „Cum sunt legumele?- tactil, Construcţii: „Carul cu dovlecei”,
Tranzitii: joc de mişcare: „De-a v-aţi ascunselea!”
ADE. . D.E.C:
Poezioare despre legume.




TEMA:Cand/ cum si de ce se intampla?
SUBTEMA:””Coronita toamnei”
SAPTAMANA:09.10-13.11.2009



DATA ZIUA ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
09.11 Luni ADP.„De ce iubim florile?!”- întâlnirea de dimineaţă
Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA.Bibliotecă: Citim imagini despre „Florile toamnei”
Nisip si apa: „Grădina cu flori”,
Tranzitii:joc de mişcare: „De la o floare la alta!”
ADE: Activitate integrată „Flori şi culoare!”-
DS: „Crizantema şi tufănica?”-observare, DPM: „Start si stop”-Repetarea alergării cu plecare şi oprire la semnal!”
„Toamna”-poezie
10.11 Marţi ADP. „Flori naturale, flori artificiale! ”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi!”
ALA. Artă : „Aranjamente florale”
Joc de masă „Umbre”
Tranzitii: joc de mişcare: „Dansul florilor”
ADE. DS:Vaza cu flori!”, -ordonare după culoare, mărime, formă,ex. cu material individual,
DEC: „Cel mai frumos buchet”-desen
Joc de miscare: „De-a V-ati ascunselea”
11.11 Miercuri ADP.” Un zâmbet, o floare”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA.Construcţii „Sera cu flori”,
Ştiinţă: „Lumină şi întuneric pentru flori”- experiment,
Tranzitii: joc de mişcare: „Bucheţele”
ADE. DLC, „Convorbire între flori” de O. Cazimir – memorizare,
J:”Fa asa”
12.11 Joi ADP. „Ce floare iubeşti ?”- întâlnirea de dimineaţă.
Mă pregătesc pentru activităţi!
Act Optionala:Cosul cu fructe”
ALA. Ştiinţă: „Să vorbim despre flori”,
Biblioteca: „Flori rare”
Tranzitii:Plimbare in curtea gradinitei.
ADE. DOS: „Petale de flori!”-răsucire
„Convorbire intre flori”-repetare.
13.11 Vineri ADP. „Nu mai sunt pe luncă flori !”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA. Artă: „Copii cu chip de floare”-desen,
Ştiinţă: „Mirosul florilor”- joc senzorial
Tranzitii: joc de mişcare: „ Iată ţi-am adus o floare!”
ADE. . DEC: „Vaza cu flori”-lipire







TEMA:Cand/ cum si de ce se intampla?
SUBTEMA:””Toamna harnica si de toate darnica””
SAPTAMANA:16.11-20.11.2009











DATA ZIUA ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
16.11 Luni ADP.„Noutati din week-end”- intalnirea de dimineata. Ma pregatesc pentru activitati.
ALA.Bibliotecă: Alcatuim propozitii despre anotimpul toamna.
Constructii:”Rafturi pentru camara”
Tranzitii:joc „Deschide urechea bine”
ADE: DS: „Roata toamnei”- joc didactic
DPM: „Atinge creanga”-predare saritura
Auditii:”Cantece de toamna”
17.11 Marţi ADP. „Cum ne imbracm toamna?”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi!”
ALA. Artă :”Frunze de toamna”- desen dupa contur
Joc de rol: „De vorba cu ploaia”
Tranzitii: joc de mişcare: „Dansul ploii”
ADE. DS; Cine aranjaza mai bine”-lucru cu mat individual
DEC: „Peisaj de toamna”-pictura
Joc de miscare: „De-a v-ati ascunselea”
18.11 Miercuri ADP.” Un zâmbet, pentru fiecare”- întâlnirea de dimineaţă. Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA.Construcţii „Sera cu flori”,
Ştiinţă:” Ce este inainte de zi….dimineta, seara.
Tranzitii: joc de mişcare: „Broscutele”
ADE. DLC, „Convorbire între flori” de O. Cazimir – repetare
Joc sportiv: „Ocoleste tinta”
19.11 Joi ADP. „Ghicitori” - întâlnirea de dimineaţă.
Mă pregătesc pentru activităţi!
Act Optionala:” Gradina de zarzavat”
ALA. Ştiinţă: „Ce se intampla cu fructele si legumele din gradina daca ploua”
Joc de rol; „De- a bucataresele”
Tranzitii:”Ploaia”
ADE. DOS:” Poveste de toamna” de T. Constantinescu.
Joc de miscare: „ Atinge creanga”
20.11. Vineri ADP. „Bogatiile toamnei!”- întâlnirea de dimineaţă.Mă pregătesc pentru activităţi!
ALA. Artă: Bogatiile toamnei”-modelaj
Ştiinţă:”Fructele si legumele sunt izvor de sanatate”-convorbire.
Tranzitii: joc de mişcare: „ Care ajunge primul”
ADE. . DS; „Toamna harnica si de toate darnica”-concurs.














In urma plimbarii pe care am efectuat-o in imprejurimi, copiii dumneavoastra au dorit sa afle cat mai multe lucruri noi despre acest anotimp al bogatiei, Toamna.Am hotarat sa derulez un proiect tematic despre anotimpul toamna pe o perioada de 5 saptamani in care vom cunoaste mai bine fructele, legumele, florile, muncile si frumusetile anotimpului toamna.
Va invitam sa ne ajutati pentru a putea duce la bun sfarsit acest proiect si va rugam sa ne imprumutati materiale in care gasimt aspecte ale acestui anotimp cum ar fi:: fructe, legume, flori naturale sau imagini, jetoane, casete, povesti sau alte materiale care credeti ca ne-ar folosii si le-ar placea si copiiilor dumneavoastra.

VA MULTUMIM!!!!


Copii dumneavostra si d-na educatoare.

Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu